Familjen

Kloka tips & goda råd för en tryggare vardag

Gravid vecka 31

shadow

Det är bara omkring tio veckor kvar av graviditeten och du börjar bli tung framtill. Minska risken för ryggproblem genom att försöka ha en bra hållning utan för mycket svank.

Mindre illamående men mera orörlig? Det är fortfarande bra att röra på sig, till exempel genom att gå promenader eller lätt gravidträning.
Vila och avslappning är också viktigt för att förebygga ryggont. Ligg på golvet med böjda ben och underbenen uppe på soffan eller en pall så avlastar du ryggen effektivt.
Som en förberedelse inför förlossningen luckras vävnader i höfter och ryggrad upp genom ett hormon som heter relaxin. Hos vissa kvinnor leder detta till svåra bäckensmärtor och foglossning – fakta och goda råd om det hittar du här.

Ditt blodtryck kontrolleras regelbundet hos barnmorskan. Om du är Rh-negativ tas ett blodprov för att se om det har bildats antikroppar i blodet, vilket i så fall måste följas upp noggrant.
Om du har ett tungt arbete, exempelvis inom vården, har du möjlighet att få så kallad graviditetspenning – havandeskapspenning. Det är viktigt att du ansöker om det i tid. Passa på att fråga din barnmorska när du är på kontroll.

Barnets huvud är nu ungefär 8 centimeter i diameter och står i proportion till den övriga kroppen.
Huden som tidigare varit skrynklig börjar nu bli slätare allt eftersom den fylls ut med mera underhudsfett.

NästaFöregående
shadow

Gravid vecka 32

Barnet tränar sina lungor genom att andas ner fostervatten i dem. Ofta får det hicka – som du själv känner av i din mage. Vätskan i lungblåsorna pressas ut först vid födseln.

Läs mer
shadow

Småbarnsföräldrars sex - snabbisarnas tid

Lyser ett bra sexliv med sin frånvaro ända sedan förlossningen? Att ge varandra egen tid kan öka chansen till att ni båda två ska få ork över till samlivet.

Läs mer