Familjen

Kloka tips & goda råd för en tryggare vardag

Sömnproblem hos bebisar - frågor och svar

shadow

Den första tiden kan du uppleva barnets sömn som uppochnedvänd. Här kan du ta del av andra föräldrars frågor om barnets sömn, och barnläkarens svar.

”Min fyra veckor gamla bebis är vaken så länge på kvällarna, ska det vara så?”

Nyfödda har en annan dygnsrytm än äldre barn och vuxna. Barnet lever kvar i den rytm som de hade i magen. Många blivande mödrar kan beskriva att barnet i magen vaknar när de själva just lagt sig för att sova vid tio – elva tiden på kvällen.
När sedan barnet kommer ut tar det några månader att anpassa dygnsrytmen. I början har barn ofta två längre sovperioder på tre till fyra timmar per dygn – oftast en på förmiddagen och en på efternatten. Däremellan sover de kortare stunder. På kvällen har de ofta en vakenperiod, då de vill äta, bäras, umgås och tröstas.
Om man som förälder vet detta, kan det vara lättare att orka med. Passa på att sova när barnet sover, även om det är på dagen.

”Hur länge har min bebis en omvänd dygnsrytm?”

Vid tre månaders ålder brukar de flesta barn sova bättre. Du som förälder har också lärt dig att tolka barnets signaler och vet bättre hur du ska trösta och hjälpa barnet att komma till ro.
När barnet börjar äta vanlig mat från sex månaders ålder, blir dagen därmed mer strukturerad och barnet sover kanske en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen.

”Kan jag som förälder påverka barnets dygnsrytm, i så fall hur?”

Dygnsrytmen styrs till stor del av dagsljuset. Det ni kan göra är att ta en promenad utomhus varje dag, då brukar barnet sova bättre på natten.
Se till att göra skillnad på dag och natt. På natten är det mörkt och tyst, tänd inte i onödan, sätt inte på tv eller musik på natten.
Ha en tydlig kvällsrutin från början, t ex bada, sätt på pyjamas, sjung en sång.

”Vår sex månader gamla bebis vaknar varannan timme på natten, vad kan det bero på?”

När barnet närmar sig andra levnadshalvåret är det vanligt att det börjar sova mer oroligt och vaknar oftare. En orsak kan vara att barnet nu behöver mer mat. Amma oftare eller öka mängden modersmjölksersättning. Be om råd på BVC och kontrollera barnets viktutveckling. Från fyra månaders ålder kan man börja med smakportioner av potatis-, ris och grönsakspuré med mera. Man kan sedan öka portionerna från sex månaders ålder. Läs gärna mer om att börja äta vanlig mat.
En annan orsak kan vara att barnet nu börjar drömma mer och sova ytligare. Det kanske drabbas av mardrömmar och nattskräck.
Späda och små barn har en större del ytlig drömsömn än vuxna och det gör att barn vaknar oftare.
Ytterligare en orsak kan vara att barnet har en napp som det tappar och behöver hjälp att stoppa in i munnen flera gånger per natt. Försök att lära barnet från början att somna utan napp i munnen.
Det finns också barn som vill ammas hela natten och på så vis har mamma som napp.

”Vad kan jag göra för att mitt barn ska sova bättre?”

Uteslut först att barnet är hungrigt genom att erbjuda mer mat på dagen. Skapa en tydlig och mysig kvällsrutin, som att äta, bada, sätta på pyjamas, läsa en saga eller sjunga en sång. Vad man gör som kvällsrutin kan se olika ut hos olika familjer. Tänk på att inte göra den utdragen eller krånglig.
Det är bra om båda föräldrarna kan lägga barnet själva. Oftast sover barnet bäst om barnet somnar i sin säng eller där det är tänkt att barnet ska sova resten av natten. Läs mer om att samsova med barn.
Det är lätt att barnet vaknar upp i första perioden av drömsömn om något i omgivningen har ändrats sedan barnet somnade in. De barn som är lättväckta kan sova bättre i ett eget rum. Barn som vaknar ofta har ibland föräldrar som är lite för snabba upp och kanske ibland väcker barnet i sin iver att få det att somna om vid minsta knyst.
Känns det svårt och jobbigt när barnet inte sover, tveka inte att tala med BVC.

”Måste barn sova i egen säng?”

Spädbarn upp till tre månader bör sova i egen säng men gärna i samma rum som sina föräldrar. Mödrar som ammar tycker ofta att det är praktiskt att barnet sover i samma säng. Men i så fall måste det finnas en egen plats åt barnet, till exempel en så kallad babynest eller motsvarande. Se till att barnet sover på rygg och att det inte blir för varmt. Annars kan det finnas en ökad risk för plötslig spädbarnsdöd.

Det är bra om barnet kan somna i sin egen säng. En del barn får somna i föräldrarnas sängar för att sedan bäras över till sin egen säng när det somnat. Om barnet vaknar under natten kan det bli oroligt av att det har flyttats.

Sammanställning:
Carolina Svedström och Karin Maelum, journalister

Faktagranskad av
Gudmund Stintzing, barnläkare, docent

shadow

Friskare barn i ur och skur

Barn som leker mycket utomhus håller sig friskare, och konceptet med I-ur-och-skur har spritt sig så att de flesta förskolor satsar på mycket utevistelse.

Läs merarrow
play-button
shadow

Vatten + barn = håll uppsikt

Att hålla koll på barnet hela tiden när det är på stranden och i vatten – det är den säkraste metoden för att undvika olyckor.

Se filmen härarrow