Familjen

Kloka tips & goda råd för en tryggare vardag

Isvett lika viktigt för stora som små

shadow

Sverige är fullt av vatten. När kylan kommer lockar de öppna ytorna till äventyr och utflykt, men det finns alltid risker med att vara ute på frysta sjöar och vattendrag.
Att förbereda sig och tänka på att även barn behöver rätt säkerhetsutrustning och skydd mot kylan är några viktiga tips för att hela familjen ska kunna njuta av naturen på ett tryggt sätt.

Det är en härlig frihetskänsla att susa fram på isen eller att ta en promenad som bara går att göra när vattnet är fruset. Men det innebär alltid en risk att vistas ute på isen och man behöver vara särskilt försiktig om man har barnen med sig på utflykten.

När man tar med sig barn ut på isen är det viktigt att tänka ett varv extra. På isen är det ofta öppet och blåser kallare än på land, var uppmärksam på att barnen inte fryser och tänk på att barn snabbare förfryser sig än vuxna. En balaclava eller buff att dra över ansikten är bra för att skydda barnets ansikte. Sedan ska man alltid försäkra sig om att isen är tillräckligt tjock och om barnet är tillräckligt gammalt se till att du har samma verktyg och utrustning på barnet som på dig själv, så som hjälm, ryggsäck och isdubbar.

Tips för att ge sig ut på isen med barn:

• Både barn och vuxna ska ha rätt utrustning. Det bör finnas minst en ispik och två räddningslinor per grupp och alla ska ha isdubbar, utom de minsta barnen som inte kan nyttja dessa. Alla bör ha flythjälp, en räddningsväst är även på isen den bästa flythjälpen för icke simkunniga barn.

• Öva tillsammans i förväg på hur isdubbarna fungerar. Lossa dubbarna med handskarna på, lägg dig ner och dra dig fram på isen. Då behärskar du greppen bättre om det blir allvar.

• Använd alltid hjälm på isen.

• Var uppmärksam på kylan, barn förfryser sig enklare än vuxna och på isen är det ofta öppet och blåser kallare än på land.

• Det är stor skillnad mellan att åka skridskor i medvind och motvind, prova att vända om för att se hur det kommer att kännas på hemvägen, det kan bli jobbigt för barn att åka tillbaka i motvind.

• Stavar hos den vuxna kan underlätta om barnet blir trött och fungera som draghjälp.

• Vid långfärdsskridskoåkning, sänk farten om du har ett barn i pulka bakom och vänd dig om ofta för att se att barnet har det bra.

• När du väljer pulka eller annat fordon för barn på isen, tänk på att det ska vara tystgående, flyta, inte får tippa vare sig i vak eller vid passage av ojämnheter ovanpå isen, och ska ge barnet lä.

• Vad gäller mindre barn avråds från att bära barnet i sele i samband med skridskoåkning, eftersom det kan orsaka skador vid ett fall.

• Ha alltid sällskap på isen och låt aldrig barn vistas ensamma på isen.

Bra att veta om olyckan skulle vara framme:

• Vänd om och försök komma upp där du kom ifrån, där var det is som höll innan den brast.

• Ta det lugnt. Det kan kännas mycket obehagligt att hamna i kallt vatten, men det tar flera minuter innan kylan försvagar dig.

• Har du verktyg, använd dem. Ta fram isdubbarna och behåll vantar/handskar på. Arbeta metodiskt. Andas lugnt.

• Kryp och åla tills isen bär ordentligt innan du reser dig.

• Larma efter hjälp, ligg still tills hjälp anländer för att spara på energi och värme

Källa: Trygg-Hansa

Läs mer om issäkerhet: www.issakerhet.se

shadow

Skateboard och inlines

Inlines är som vanliga skridskor - det är bara mycket svårare att stanna snabbt. Så här minskar du risken för olycka på rullskridskor, skateboard och longboard.

Läs mer
shadow

Program mot psykisk ohälsa

Family Check-Up, Triple P, De otroliga åren, DISA (Coping with Stress), FRIENDS och KOMET är olika program som ska förebygga psykisk ohälsa hos barn.

Läs mer