Till dig som är gravid i sommar

För dig som är gravid på sommaren kan solen och värmen orsaka besvär och obehag. I denna artikel ger barnmorskan Maria Sahlin sina bästa tips på hur du kan minska och motverka problemen, för att kunna njuta av gravidsommaren.

 

Svullna fötter och händer, pigmentfläckar från solen och svårigheter att få en god natts sömn. Det är några av besvären som kan drabba dig som är gravid under sommaren.

 

Huden extra känslig

 

Under graviditeten blir huden extra känslig för solen, vilket beror på en ökad mängd östrogen i kroppen. Det kan då bildas pigmentfläckar, som är bruna, oregelbundna fläckar på huden.

 

– För att undvika pigmentfläckar är solkräm och solhatt att föredra. Men tänk på att solkrämen inte stänger ute UV-strålarna. Kläder och skugga är det som skyddar bäst mot dessa, säger barnmorskan Maria Sahlin.

 

Pigmentfläckar kan blekna med tiden

 

Det bästa tipset för att undvika pigmentfläckar är att vara extra försiktig med solljuset under graviditet och amning.

 

– Beroende på hudtyp så kan vissa fläckar blekna över tid, men de tenderar att komma tillbaka när huden exponeras för sol. De kan försvinna helt, men det finns inget säkert svar på varför, säger Maria.

 

Minska besvär med svullnader

 

Det är vanligt att få svullnader i fötter och händer, framför allt i slutet av en graviditet, och under en varm sommar kan det vara extra besvärligt. Försök att undvika solen när den står som högst, men kom ihåg att också röra på dig.

 

– Ett tips är att sitta i skuggan och vicka på tårarna och röra på fingrarna. Senare under dagen kan det vara ett bättre tillfälle för promenad och annan aktivitet. Det är också viktigt att dricka mycket vatten och att kissa regelbundet, säger Maria.

 

Svalka dig med ett bad

 

Det går jättebra att bada som gravid, oavsett om det är i en pool eller en insjö. Vattnet kan dessutom kännas extra skönt eftersom kroppen känns tyngre än vanligt. Det är dessutom ett bra motionstillfälle, där simturen kan ersätta en tur i joggingspåret.

 

– Ett undantag är om du är osäker på huruvida ditt vatten har gått. Då ska du inte bada innan du har kontrollerat detta. Men i övrigt är det bara att bada på, säger Lisa.

 

Fem tips för att sova bättre

 

Värme, smärta eller hud som kliar kan störa din sömn. Men det finns flera saker som kan underlätta under sommarnätterna.

     

  1. Byt ut det vanliga tjocka täcket mot ett lakan.
  2. Sov med öppna fönster eller köp en fläkt.
  3. Prova en fet kräm om du störs av att det kliar på huden.
  4. Kyllinnement kan också kännas bra för huden.
  5. Svalka dig med ett ispaket som du lägger inuti ett örngott och placerar på huvudet.

Går det bra att flyga?

 

Om du planerar en flygresa så tänk på att olika flygbolag har olika restriktioner gällande i vilken graviditetsvecka de avråder från att resa. Därför är det bäst att kolla med aktuellt flygbolag och försäkringsbolag vad som gäller i ditt fall. Och glöm inte att hålla dig uppdaterad om aktuella restriktioner till följd av coronapandemin.

 

Tips för dig som flyger som gravid:

 

  • Kom ihåg stödstrumpor.
  • Vicka på tår och fingrar.
  • Promenera runt på flygplatsen vid en transfer.
  • Stå upp en stund och gör tåhävningar under själva flygningen.

En sista hälsning från barnmorskan Maria inför sommaren:

 

– Se till att njuta! Sommaren är en period långt ifrån tjocktröjor, vantar och varma skor. Och tänk på att du kommer få dela nästkommande sommar med det lilla underverket du bär på.


Reseförsäkring under graviditeten

 

Flygbolagens och försäkringsbolagens regler skiljer sig ofta åt. Att en del flygbolag tillåter flygresor i slutet av graviditeten betyder inte att reseförsäkringen i din hemförsäkring fortfarande gäller vid den tidpunkten.

 

Den reseförsäkring som ingår i Trygg-Hansas hemförsäkring gäller exempelvis fram till graviditetsvecka 28 (v 28 + 0).

Att regler har satts beror inte på att det är olämpligt i sig att flyga utan om risken för att flygplanet skulle behöva landa om en förlossning sätter igång.