Fysisk aktivitet under graviditeten

Att vi mår bra av att röra på oss håller de allra flesta med om. Många gravida känner sig dock osäkra på om man kan fortsätta med sin träning, hur mycket man kan träna och på vilket sätt, då det händer så mycket i kroppen.

 

Träning ger positiva hälsoeffekter

 

Det finns många fördelar med att vara fysiskt aktiv under sin graviditet. Man kan med fördel fortsätta eller börja att träna under graviditeten då man idag vet att träning ger flertalet positiva hälsoeffekter. Bland annat:

     

  • Mer energi och ork - en förlossning liknas ofta med ett maraton.
  • Minskad risk för att drabbas av högt blodtryck och graviditetsdiabetes.
  • Snabbare tillväxt av placenta, moderkakan.
  • Ökad kroppsmedvetenhet
  • Snabbare återhämtning efter förlossning.
  • Minskad risk för förstoppning.
  • Mindre belastning på leder och ligament.
  • Minskad risk för hjärt-och kärlsjukdomar.
  • Ökad chans till en komplikationsfri förlossning.
  •  

Det är inte ovanligt att man under en graviditet drabbas av besvär som till exempel trötthet, ländryggssmärta, illamående, nedstämdhet, dålig hållning, huvudvärk och sömnlöshet. Men genom studier som gjorts så har man sett att dessa besvär upplevs mindre och mer hanterbara hos gravida som fortsätter att vara fysiskt aktiva under sin graviditet. Bland annat genom styrketräning.

 

Minskad risk för nedstämdhet

 

Träning upplevs hjälpa till vid och minska risken för nedstämdhet. När vi tränar frigörs endorfiner, vårt ”må bra-hormon”, och upplevelsen är att det blir lättare och mer hanterbart att möta de förändringar som sker under en graviditet, både fysiskt och mentalt. Att lägga fokus på avslappning har också visat sig ge positiva effekter hos den gravida både under graviditeten och vid förlossningen.


Alla råd och tips gäller vid en okomplicerad graviditet, vid osäkerhet kontakta din barnmorska eller ansvarig läkare.

 

Text: Anna Reinhold Landaeus

Personlig tränare, specialiserad på träning under och efter graviditet

Uppdaterad mars 2021


Appen: Gravid- och mammaträning

 

I Trygg-Hansas app Gravid- och mammaträning, får du hjälp av Anna R. Landaeus vår träningsexpert för gravida och nyblivna mammor. Hon ger dig bra övningar och kunskap som fokuserar på helheten och som du enkelt kan göra hemma i din egen takt – så att du kan lyssna på din kropp. Appen är framtagen speciellt för dig med Trygg-Hansas gravidförsäkring.