När är det säkert att byta körfält i trafiken? Enkelt – när bakomvarande bil syns i backspegeln. Men för lastbilschaufförer är manövern inte lika lätt, varnar trafikexperter. Dessutom överskattar vi i personbilar hur väl föraren i lastbilen ser oss, vilket inte gör saken bättre.
Ett av de farligaste ställen en bilist kan befinna sig på i trafiken är på insidan av en tung lastbil. Även om chauffören är bättre trafikutbildad och har mer erfarenhet än du rattar han ett ekipage som kan vara dubbelt så hög som din bil och väga upp till 60 ton. Ibland måste även han byta fil.
Det är alldeles för lätt att utgå från sig själv som privatbilist. Vi vet hur stor yta som kan överblickas runt en personbil eftersom vi själva kör bil. Men utan att ha varit yrkeschaufför är det svårt att inse hur mycket mindre del av en lastbil chauffören ser från förarhytten. Även om föraren lutar sig åt alla håll, vrider och vänder på sig, är det omöjligt att ha uppsikt över alla ytor kring lastbilen samtidigt.
– Lastbilar har ofta sex backspeglar och flera trafikantgrupper i olika rikningar att ha koll på, så det innebär behov av samverkan i trafiken för att förebygga risk för för incidenter och olyckor, säger Erika Svanström, kommunikationschef för Sveriges Åkeriföretag.
Dessutom har lastbilar betydligt längre stoppsträcka, särskilt när de är tungt lastade. En lastbil väger upp till 60 ton, en personbil cirka 1,5 ton. Det krävs betydligt längre stoppsträcka för att stanna ett så stort och tungt fordon, oavsett väglag och förarens skicklighet. Trafiksäkerhet handlar i första hand om att välja bort farliga situationer, inte att parera när de inträffar.
Sportlovsveckorna är den mest olycksdrabbade perioden på året på landets vägar. Vanligaste skadorna under denna period är kollisionsskador bakifrån på grund av halt underlag och ökad trafik.
Under julveckorna är det mer bilar på vägarna än vanligt. Och det märks inte minst i olycksstatistiken.