Familjen

Kloka tips & goda råd för en tryggare vardag

Vuxna kan också behöva simträna

shadow

Kan du flyta i tio minuter? Simma 200 meter efter att du ramlat i och fått huvudet under vattnet? Tveksam? Träna upp din simkunnighet så kan du känna dig trygg när du njuter av sommarens alla bad.

Åtta av tio svenskar tillbringar åtminstone någon del av sommaren vid vatten. Vid pooler, havet eller sjöar – var spelar ingen roll, vi är helt enkelt ett badande folk. Men hur bra är vi på att simma?

Har du koll på din simkunnighet?

Det är lätt att ha en övertro till den egna simkunnigheten. Om du är en vuxen man hör du tyvärr till den grupp som oftast övervärderar sin egen förmåga. Män är dessutom inblandade i betydligt fler drunkningsolyckor än kvinnor.

Alla är inte lika övermodiga. Vi lät analysföretaget Novus göra en undersökning, och det visade sig att en av fem svenskar inte är säkra på att de kan simma 200 meter. Ännu färre uppger att de skulle kunna hålla sig flytande i tio minuter. Är du en av dem?

Du kanske simmade bra när du var yngre? Då kan det vara en god idé att gå till badhuset och ta reda på hur din simförmåga är nu.

Vem du än är – gör gärna simtestet:

Låt dig själv falla i vattnet så att du får huvudet under ytan ett ögonblick. Sedan simmar du 200 meter på djupt vatten, över ytan, varav 50 meter ryggsim. Fixade du det? Då har du klarat testet!

Passa på – simträna i sommar

Tänk dig att du måste simma 200 meter i gott tempo för att nå en strand i dåligt väder. Klarar du det utan att bli helt utmattad? Skulle du vilja kunna simma fortare? Du kan träna upp dig, i en säker miljö. I en simbassäng simmar du varken i motvind eller bland höga vågor, men du blir säkrare och mer van vid vatten. Och då klarar du även svåra situationer bättre.

Om du kommer från ett annat land kan det hända att du aldrig har fått chansen att lära dig att simma. Men det är inte för sent än. Ta kontakt med Svenska Livräddningssällskapet redan nu i sommar. De har kostnadsfria simskolor för vuxna och finns på många olika ställen i landet. Hitta en simskola nära dig.

När du simtränar lär du dig att klara dig bättre i vattnet. Dessutom kommer du att få bättre kondition – simning är en effektiv och skonsam träningsform, som sliter minimalt på leder och rygg.

Goda råd för säkrare bad och båtturer

• Bada helst tillsammans med någon annan.

• Simma hellre längs med stranden än utåt havet eller mitten av sjön.

• Simma inte under bryggor eller hoppställningar.

• Kolla alltid vattendjupet innan du dyker.

• Drick aldrig alkohol när du ska bada eller köra båt.

• Använd alltid flytväst när du är ute på sjön.

• Om du inte kan simma ska du ha en så kallad räddningsväst, som är en flytväst med krage.

Källor: Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet

 

play-button
shadow

Sean Banan går i sommarsimskola

Sean Banan gör som tusentals barn i Sverige – går i sommarsimskola och lär sig flyta, klara av olika simsätt och kasta livboj. Se filmen!

Se filmen här
shadow

Tandreglering

Bettfel hos barn kan åtgärdas med tandreglering i åldern 8-16 år. De allvarligare felen kan bekostas av landstinget, men annars kan det bli en dyr affär.

Läs mer