Familjen

Kloka tips & goda råd för en tryggare vardag

Kolhydrater och GI i barnets mat

shadow

En dietist bör hjälpa till om barnet behöver särskild viktminskningsdiet. Bra mat är sällan boven till övervikt, fortsätt njuta av goda måltider, men skippa sötsakerna däremellan!

Kostråden med mycket bröd, ris, spannmål och potatis som grund gäller fortfarande. De baseras på en stor mängd vetenskaplig dokumentation.
Kostråden med bröd, ris, spannmål och potatis som grund gäller fortfarande. Råden baseras på de nordiska näringsrekommendationerna — en omfattande genomgång av vetenskapliga studier på sambandet mellan mat och hälsa. Där lyfts mat från växtriket fram som en viktig del av bra matvanor. Kolhydraterna bör dock komma från fullkornsprodukter och grova grönsaker. Raffinerade kolhydrater såsom socker och vitt mjöl bör begränsas.

Bröd, pasta, ris och potatis bidrar med fibrer, vitaminer och mineraler samt mycket mättnad och är ofta billiga. Dessutom är det klimatsmart att basera kosten på mat från växtriket.

Fel att peka ut potatis och pasta som onyttigt

En väl balanserad måltid som innehåller dessa ingredienser är en god grund att stå på.
Välj gärna fullkornsprodukter så ofta ni kan. Idag finns ett stort utbud av fullkornsvarianter av pasta, ris och couscous att välja bland. Istället för ris från andra sidan jorden, prova alla de goda, nyttiga och miljövänliga alternativen matvete, korn och bulgur! Det är hela korn med massor av näring och dessutom är de flesta odlade på en svensk åker. Koka och ät dem som ris eller blanda dem med en dressing på rapsolja, lite fransk senap, honung salt och peppar och servera som en sallad.

Dieter för viktminskning

Med jämna mellanrum dyker dieter upp som påstår sig vara de nya ”sanningarna” för den som vill gå ned i vikt. Ofta handlar de om att utesluta vissa livsmedel.
Exempel på detta är dieter med lågt kolhydratinnehåll som i korthet går ut på som kraftigt minska måltidernas innehåll av kolhydrater, framförallt pasta och potatis och öka intaget av fett och protein.
Men kom ihåg att dessa i första hand är viktminskningsdieter, inget vi bör ge till växande och skuttande barn! Näringslära och kostråd är områden som ofta blir minimerade i kvällspressen till något som bara handlar om viktminskning. Men välplanerade näringsriktiga måltider handlar om mycket mer och egentligen inget alls om att gå ned i vikt.
När man äter väldigt lite kolhydrater kan det bli svårt att få till en bra balans och tillräckliga mängder av vissa näringsämnen. För vuxna som behöver minska i vikt kan en låg-kolhydratkost vara en av många lämpliga dieter. Så länge energiintaget är lägre än energiutgifterna minskar kroppsvikten. Efter en tid bör man ändå återgå till en mer allsidig kost eller få hjälp av en dietist för att också få tillräckligt med näring.

Glykemiskt index

Glykemiskt Index (GI) har också dykt upp i debatten de senaste åren. GI är ett mått på hur ”snabba” kolhydraterna är, d v s hur snabbt de höjer blodsockernivån i kroppen.

Läsk och socker har ett högt GI och ger en stor och snabb höjning som snabbt sjunker igen. Det gör att man snabbt blir trött och hungrig igen. Baljväxter och fullkornsbröd har ett lågt GI-värde och ger en lagom höjning av blodsockret som också varar under längre tid.

Det är bra att äta mycket av livsmedel med lågt GI-värde, men alla produkter med höga GI-värden är inte nödvändigtvis dåliga. Dessa tabeller bör därför tolkas med försiktighet.

Barn ska inte ”gå på diet” utan professionell rådgivning

Barn ska av flera skäl inte använda sig av någon ”viktminskningsdiet” utan professionell hjälp av dietist, nutritionist eller läkare. När det gäller GI är det inte fel att välja kolhydrater med lågt GI-värde, men tänk på att barn under tre år inte bör äta allt för mycket fibrer.

Bra mat för barn är den som ger mycket näring till deras växande kroppar! De stora bovarna till övervikt och fetma är inte själva maten utan allt det som vi ger barn och ungdomar mellan måltiderna. Minska ner eller ta bort läsk, godis och sötsaker, men fortsätt njuta av bra och god mat!

Uppdaterad jan 2016

Författare
Anna-Karin Quetel, nutritionist

Exempel på livsmedel som ingår i denna grupp

• Potatis
• Ris
• Pasta
• Bröd, t ex pitabröd
• Nudlar
• Cous cous
• Bulgur
• Matvete
• Polenta
• Hirs

Tips, fakta och expertsvar om näring:

11 steg mot nyttigare barnmat

Näring i barnets mat

• Så får du barn att gilla frukt och grönsaker

• Vegetarisk mat för barn

Undvik sockerfällan

Tips på roliga nyttiga mellanmål

• BMI och övervikt hos barn

När kan barnet äta mögelost?

Skippa sockret!

Äter dåligt – påverkas längden?

• Mormor ger barnet godis

Alltid lös i magen

shadow

En näringsfattig jättemuffins ger mer energi än en middag

Sötsaker, bakverk och läsk utgör idag en fjärdedel av barns intag av energi — det är på tok för mycket. Maximalt så här mycket socker bör ditt barn få i sig.

Läs mer
play-button
shadow

Hej Bebis del 6 av 10 - Undvik att få barnvagnen stulen

En barnvagn är en stor investering för de flesta – och självklart vill man göra allt för att den inte ska bli stulen. Att ha ett lås till vagnen är ett första steg, men det finns fler knep…

Se filmen här