Familjen

Kloka tips & goda råd för en tryggare vardag

Hur har sommaren varit?

shadow

Ett annorlunda år och en sommar som kanske inte blev som det var tänkt. En resa som ställdes in, någon som du saknar och inte fick träffa eller något annat som varit svårt under coronapandemin. Psykologen Paula Terselius ger här kloka strategier för att må bättre om du känner dig nere.

När efterlängtade möten ställs in och planer vi sett fram emot vänds på ända kan det påverka oss på en rad sätt, både psykiskt och fysiskt. Ibland kan känslan av besvikelse leda till att man känner sig uppgiven eller nedslagen, särskilt om det blir flera besvikelser i rad.

Tips för att må bättre trots alla inställda planer

Det är lätt hänt att vi blir lite passiva när vi känner oss uppgivna eller missmodiga. Psykologen Paula Terselius har tips på strategier för att motverka dessa känslor:

  • Försök att hålla dina rutiner – Gå upp på morgonen även om du inte har något särskilt planerat för dagen. Ät regelbundet, försök att röra på dig utomhus lite varje dag. Rutiner och fysisk aktivitet kan mota bort känslor av uppgivenhet.
  • Ge dig själv små uppgifter – Dagliga uppgifter av något slag är bra för att hålla dig aktiverad och sysselsatt. Varför inte ta kontakt telefonledes eller via sociala medier med någon du inte talat med på länge?
  • Återuppväck ett intresse – Har du någon hobby som du inte utövat på länge? I dessa tider när man plötsligt finner sig ha mer tid än man brukar är det bra läge för att återuppta ett intresse.
  • Hitta en ny hobby – Idag finns mycket vi kan testa på och lära oss på distans. Rita, spela något instrument, måla tavlor, plantera, lösa korsord, bygga modeller, lära sig ett nytt språk, listan kan göras lång.

Hur kan ensamheten i vardagen bli lättare?

För den som bor ensam och saknar den nära dagliga kontakten med någon kan ensamheten göra sig extra påmind i tider av distansering. Här är psykologen Paulas Terselius råd:

– Känslor av ensamhet underlättas ofta av någon form av aktivitet eller sociala initiativ. Finns det någon du kan hålla kontakten med telefonledes? Finns det någon du skulle vilja skriva ett brev till? Om du har tillgång till internet så kan du ta reda på om det finns andra i din situation som möts över nätet eller till exempel tränar tillsammans utomhus.

Vi lever i ett samhälle där det är ett högt tempo och många är vana vid att ofta befinna sig i sociala sammanhang, men nu gäller det att ha tålamod och vara kreativ.

– Finns det sammanhang du kan delta i online istället? Även om du inte kan träffa många personer åt gången kan du träffa några. Kanske i helt nya konstellationer? Ta initiativ till uppfinningsrika, nya mötesplatser utomhus, där möjligheten att hålla avstånd finns. Fundera över roliga projekt du skulle vilja ta tag i när möjligheten ges, säger Paula.

Hur stöttar vi dem som går igenom sorg?

Hur gör vi då för att på bästa sätt stötta de som har mist någon och går igenom en sorgeprocess? Vi människor går igenom sorg på olika sätt och det finns ingen regel för vilken typ av stöd som fungerar för alla, men här kommer några saker att tänka på:

  • Behåll kontakten – Ibland kan de som förlorat någon vittna om att omgivningen inledningsvis tar kontakt och visar sitt deltagande, men att det sedan kan bli ganska tyst. Som närstående, vän eller anhörig, är det viktigt att du stannar kvar. Fortsätt att visa att du ger ditt stöd på olika sätt. Den som sörjer kanske inte är redo att ta emot ditt stöd första gången du hör av dig, men däremot tredje gången.
  • Erbjud sällskap – Den som går igenom sorg är ofta i behov av sällskap, men är kanske inte redo eller vill tala om hur det känns. Kom ihåg att det inte finns något krav på att säga ”de rätta sakerna”. Det är oftast tillräckligt att bara finnas där.
  • Var lyhörd – Sorg har en tendens att komma och gå och kan framträda i många skepnader. Något sörjande ibland beskriver är att omgivningen kan te sig lite obekväm eller förvirrad när man väl är redo att för en stund släppa sin sorg och glädjas över något en stund. Om du som vill ge stöd är lyhörd och inte har en förbestämd idé av hur sorg går till, så underlättar du för den som sörjer.
shadow

Gravidträning - tips på övningar

Det kan vara svårt att veta vad och hur man ska träna under en graviditet. Här hittar du bra tips på övningar.

Läs merarrow
Kille i soffa med mobil
shadow

Slipp stölder och få en bra start efter sommarlovet

Efter sommarlovet är det dags för skolstart och många barn och unga är fyllda med förväntan inför det nya skolåret. Som förälder finns det mycket att tänka på vid terminsstarten – till exemp…

Läs merarrow