Familjen

Kloka tips & goda råd för en tryggare vardag

Så håller du dig frisk och skadefri med utomhusträning

shadow

Har social distansering, nedstängda gym eller inställda tävlingslopp sabbat dina träningsmål och gjort dig mer stillasittande? Här kommer tips på hur du kan ställa om träningen under våren och sommaren, hitta motivationen, förbättra hälsan och hålla dig skadefri. 

Träning och hälsa extra viktigt i dessa ovanliga tider, och som tur är finns möjligheter att ställa om. Här kommer en steg-för-steg-guide till hur du kan komma igång med utomhusträning och återfå motivationen. 

  1. Skapa nya rutiner och våga variera
    Men med vår- och sommarvärmen kommer tillfälle att skapa din nya rutin. Hitta en fast tid att ta dig ut i den friska luften. Variera efter humör och förutsättningar. Växla mellan styrkeövningar, promenader, löpning eller cykelturer. Testa nya skogsslingor, parker och terränger.
  2. Använd oväntade redskap och upptäck tjusningen med utomhusgymmen
    En vanlig parkbänk är ett utmärkt hjälpmedel för exempelvis armhävningar, utfallssteg, situps eller upphopp. När du är redo för nästa steg kan du besöka något av alla utomhusgym som vuxit fram på senare år. Kanske hade du missat att det finns ett nytt, fräscht och gratis gym alldeles i närheten.
  3. Den digitala coachen blir din nya träningspartner
    Med dagens moderna teknik går det att få personliga instruktioner direkt i mobilen med någon av de träningsappar som finns att ladda nerSåväl mobiltillverkarna själva som sportmärken som Nike och Adidas har prisvärda alternativ. Låt appen hålla koll på dina framsteg: Var, hur långt eller fort du promenerat, joggat eller cyklatmäta höjdskillnader samt hur många kalorier du bränt. Den hjälper också till att planera nästa pass och att sätta upp nya mål.
  4. Tänd tävlingsgnistan för att hålla motivationen på topp
    Tänk på att du kan göra träningen roligare genom att få med dig familjen, kompisgänget, arbetslaget eller löpargruppen till samma träningsapp. Då kan ni följa varandras framsteg och sporra men även tävla mot varandra. Varför inte komma överens om ett pris till vinnaren i slutet av våren för att höja spänningen? 

Så förebygger du skador 

Det är särskilt viktigt just nu att försöka undvika skador. Både för din egen skull men även för att inte belasta sjukvården. Här kommer några tips att tänka på: 

Skynda långsamt och lär dig grunderna
Ett vanligt misstag är att ge sig på för svåra övningar eller för tunga lyft i början. Bli bekväm med enkla grundövningar och ta ett steg i taget. 

Följ 10 %-regeln
En bra tumregel när man är ovan är att inte öka belastningen på träningen mer än tio procent från vecka till vecka.  

Trampa dig i form 
Ett tips för att komma igång är att börja med att cykla. Det är skonsammare för kroppen och lederna jämfört med löpning för den som är ovan. 

Sömn och vila
Gör plats för återhämtning. Både under och mellan passen. Det ger dig chans att tidigt upptäcka smärta i muskler eller lederså att du kan undvika förslitningsskador.

 

Få skydd via olycksfallsförsäkringen  

Om det skulle ske en olycka så går det att få ersättning för personskada genom
din olycksfallsförsäkring. Detta täcker exempelvis ärr, sjukhusvistelse och eventuella bestående funktionsnedsättningar 

shadow

Barn och ridning

Vissa barn älskar hästar redan som små. Men när kan ett barn börja med ridning? Och hur stor är egentligen olycksrisken?Läs Familjens fakta och stalltips.

Läs merarrow
play-button
En kvinna med ett intensivt ansiktsuttryck håller i en livräddningsdocka
shadow

Så gör du om barnet sätter i halsen: 1 år och äldre

Många föräldrar oroar sig för att deras barn (1 år och äldre) sätter i halsen. Enkla medel kan göra stor skillnad i en akut situation, men det gäller att vara förberedd och öva praktiskt. Ge…

Se filmen härarrow