Familjen

Kloka tips & goda råd för en tryggare vardag

Kul lekar för större barn

shadow

Vad gör man på festen när barnen inte längre nöjer sig med ballongdans och fiskdamm?

Det finns massor av roliga lekar som passar barn ända upp i tonåren – allt från kluriga ordlekar till utmanande charader.

Gissa krumeluren

Den här leken fungerar i alla åldrar. Vad ni behöver är ett större block eller en tavla att rita på, och ett antal papperslappar med nedskrivna ord eller meningar som kan bli roliga att rita. Svårighetsgraden på orden eller meningarna beror på deltagarnas ålder.

Deltagarna delas in i två i lag. Ett lag får skicka fram en tecknare som läser ordet och sedan försöker rita det på pappret/tavlan. Lagkompisarna ska gissa vad som ritas. Sätt en tidsgräns på t ex två eller tre minuter. Lyckas lagkompisarna komma på vad det är som ritas på tavlan får de ett poäng, om de inte lyckas får det andra laget en chans till att gissa och ta poängen. Sedan är det nästa lags tur att skicka fram en tecknare.

Man kan också ha ett tema för orden – enklare sådana kan vara djur, yrken, sporter.
Svårare teman kan vara filmtitlar, ordspråk, kändisar.

Den som ritar får givetvis inte hjälpa till med att skriva bokstäver, eller göra några ljud.

Lapp i pannan

Lockar alltid till många skratt – svårighetsgraden kan anpassas från lätt till riktigt avancerat. Skriv självhäftande lappar i förväg, med t ex egenskaper som personen ska ha, eller någon han/hon ska vara. Sätt en lapp i pannan på varje deltagare, den kan då läsas av alla utom personen själv.

Sedan får alla gå runt och småprata, och bemöta varandra utifrån vad som står på deras olika lappar. Enkla lappar kan vara ”Jag är kungen”, Jag har glömt byta strumpor på en månad”, ”Jag är osynlig”, ”Jag gör dig allergisk”.

Svårare – och roligare – är att tänka ut tokigheter som ”Missförstå mig en aning”, ”Jag vill bara prata om fyrkantiga saker”, ”Jag har glömt sätta på mig byxor”, ”Jag är er magister X”, ”Jag tappar hår hela tiden”, ”Rimma på något jag säger”, ”Jag tappar balansen”, ”Du kan inte slita ögonen från finnen på min näsa”, ”Stå lite för nära mig”, ”Min ena fot kan prata”.

Den som ser lappen får förstås inte vara alltför tydlig, och säga rent ut vad som står där.
När det gått några minuter samlar lekledaren ihop alla deltagare, som i tur och ordning får gissa vad det kan stå på den lapp han eller hon har i pannan.

Charader

Charader engagerar alla och brukar bli riktigt roliga, särskilt om ämnena är väl genomtänkta! Deltagarna delas upp i två lag. Den första deltagaren i ena laget får en lapp med ett ord eller en mening. Det som står på lappen ska han eller hon visa med kroppsspråk och gester, så att de andra i laget kan gissa vad det handlar om. Inga ord eller ljud är tillåtna, inte heller att rita bokstäver.

Det andra laget få en chans till poäng att gissa ifall det ”egna” laget inte klarar av att gissa rätt inom en viss tid – en till tre minuter brukar vara lagom maxgräns beroende på hur svår uppgiften är.
För yngre deltagare kan det räcka med ett ord, eller en person, på lappen. Svårare charader kan vara en hel mening enligt ett visst mönster, t ex ”En kock som känner sig degig” ”Victoria som äter princesstårta”. Teman som t ex talesätt, maträtter etc kan också bli riktigt kul men kräver lite större och mer pålästa barn.

Om du som lekledare har koll på ifall några deltagare är särskilt blyga, ge dem enkla ämnen – charader kan vara lite småjobbigt, särskilt om inte alla känner varandra.

Viskleken

Viskleken är en klassiker som brukar uppskattas i alla åldrar. En bra lek att göra t ex medan gästerna sitter till bords och väntar på de som inte ätit klart. Annars kan deltagarna sitta på golvet i en ring.

En person börjar leken genom att viska en mening till den som sitter bredvid. Denne viskar i sin tur det som hon/han hörde, eller trodde sig höra, vidare till nästa person. Viskningen går varvet runt och den som är sist berättar vad han eller hon fått höra. Det är nästan aldrig samma mening som i början, utan har förvandlats till något helt annat.

”Maffia”

Större barn brukar tycka att det är spännande är att leka maffia. (Vill ni ha en lite mindre våldsam framtoning i leken, byt gärna ut ”morden” efter egna idéer).

Enkla varianten:
Deltagarna sitter i en ring på golvet. En person utses till detektiv och får lämna rummet. En av de kvarvarande utses till ”skurk/mördare”. Resten av deltagarna är bybor. Detektiven kommer tillbaka in och har nu i uppdrag att lista ut vem mördaren är innan alla bybor blir mördade. Mördaren slår till genom att i smyg blinka till sina offer som faller döda ner på golvet.

I denna enkla maffiavariant vet de barn som suttit kvar i rummet visserligen vem mördaren är, men kan oftast inte låta bli att titta på personen ibland. (Man får inte sitta och stirra på en person under hela leken.) Detektiven måste själv se en blinkning för att kunna avslöja mördaren, övriga får inte tipsa. Detektiven kan inte bli mördad.

Vanliga varianten:
Lekledaren utser både detektiv och mördare i hemlighet, t ex genom att gå förbi alla deltagarna och knacka dem på ryggen enligt på förhand förklarade sätt: På en deltagare knackar han tre gånger vilket betyder att denna person är mördaren, på en annan knackar han två gånger och då vet denna person att han eller hon är detektiv.

Sedan får deltagarna vandra omkring i rummet, och mördaren slår till genom att i smyg blinka till sina offer som faller döda ner på golvet efter några sekunder. Om mördaren blinkar till detektiven åker han fast direkt. De övriga, byborna, får inte skvallra på mördaren även om de listar ut vem det är.

”Maffia” finns i betydligt mer komplicerade versioner, med en spelledare, en läkare och flera bovar. Regler för olika varianter hittar ni om ni letar på nätet.

Gemensam spökhistoria

Lekledaren eller börjar berätta en spökhistoria. Sedan ska var och en av deltagarna lägga till en eller ett par meningar till historien. (Den som är blyg kan lägga till en kort mening, någon annan vill kanske berätta lite mer.) Man bör ha en tidgräns på t ex 30 sekunder för att det inte ska bli någon som pratar alltför länge, lekledaren pekar då på nästa person.

Ni kan också spela in historien i hemlighet och lyssna på den under till exempel middagen – förutsatt att den blev lyckad och kul, förstås.

Reflexjakt

Visst är det lite läskigt att smyga runt i mörket med en ficklampa, antingen det är ute i trädgården eller inne i ett hus där man släckt lamporna? En slags spök-skattjakt med reflexer som syns när man lyser på dem med ficklampa bruka gå hem hos lite större barn.

Ett visst antal reflexer har i förväg placerats ut på lämpliga ställen. Dela ut ficklampor, antingen till varje deltagare om de inte är så många, eller till barnen två och två. (När någon hittat en reflex får nästa person ta över ficklampan). Den/de som hittar flest reflexer har vunnit.

Lite klurigare skattjakt

Inne eller – helst – ute. Skatttjakten kan göras med kartor till platsen för nästa ”ledtråd” alternativt kluriga frågor eller mysterier att lösa för att komma vidare. Kul även för större barn om utmaningarna är lite mer avancerade. Görs lämpligen två och två eller tre och tre. Använd fantasin och förbered innan. Riktiga skattkartor ska självklart vara gulnade (färga pappret med te) och gärna lite brunbrända i kanterna.

Fångarna på fortet

Är en lite mer avancerad och noga planerad skattjakt i två lag. Deltagarna samlar in t ex guldpengar eller bokstäver till ett lösenord. Planera småtävlingar där deltagarna turas om (minst lika många utmaningar som det finns personer i laget – alla ska göra något). Gåtor och mysterier löser laget tillsammans.
Tänk efter hur mycket tid de olika delarna av skattjakten kan ta – för mycket väntan är inte så kul.

Utelekar – stafetter

Görs lämpligtvis i två lag. Det finns en uppsjö av lekar, några exempel kommer här:

Potatisstafett. Varje deltagare ska springa en bana och runda en pinne medan han eller hon balanserar en potatis alternativt ett ägg på en sked – utan att tappa såklart. Potatisen lämnas över till nästa i stafetten. Fem sekunders tillägg för varje gång laget tappar potatisen (vilket måste lekledaren hålla koll på)!

Vimmelkantig stafett. Deltagarna ska i tur och ordning springa bort till en pinne som stuckits ned i marken ca 10 meter bort, sätta pannan mot denna och snurra fem varv utan att släppa kontakten samt springa tillbaka till laget där näste man i stafetten tar över (personen är i regel så snurrig att han eller hon sällan springer rakt ”hem”).

Armkrokslopp med två eller fler. Deltagarna ska kroka ihop sig med armarna i varandra, rygg mot rygg. De ska sedan runda en pinne eller stol som ställts ca 10 meter från startlinjen. När startsignalen krokar man alltså ihop sig, tar sig runt banan och tillbaka så fort som möjligt. Kan också göras i varianten pannan mot panna.

Fiska upp äpplet. Deltagarna ska plocka upp ett äpple ur en vattenhink – med munnen! Inte så lätt som man kan tro. Kortast total tid för laget vinner.

Ordlekar

Ordlekar finns i många varianter, här följer två:

Kejsaren av Kina. Alla deltagare sitter i en ring. Lekledaren inleder genom att säga ”Kejsaren av Kina tycker om kaffe, men han tycker inte om te”. Den som sitter till vänster om ledaren fortsätter med att gissa en sak som kejsaren tycker om, och en sak som han inte tycker om. Varje gång någon har gissat, säger lekledaren om det är korrekt eller inte. Deltagarna kan säga precis vilka ord som helst – det som avgör kejsarens gillande är om det finns ett ”T” i ordet eller inte, men detta känner bara lekledaren till.
Lekledaren fortsätter säga meningar som alltid stämmer och det gäller för deltagarna att upptäcka vad det finns för mönster/samband mellan de saker som kejsaren tycker om och de som han inte tycker om.
Exempel: Det finns ett ”T” i ordet te men inte i ordet kaffe, alltså gillar kejsaren inte te. Kejsaren av Kina tycker alltså om kepsar, men han tycker inte om hattar, han tycker om långkalsonger men inte kortkalsonger osv…
En efter en listar deltagarna ut sambandet, och börjar då säga rätt, så att övriga får mera hjälp.

Nyckeln. Lekledaren börjar med att säga ”NYCKELN till grinden är…” och så ett ord som börjar på ”N”, till exempel ”…nötter”. De övriga gissar också på ord, och varje gång säger lekledaren om det blev rätt eller inte. Nästa varv väljer lekledaren ett ord som börjar på ”Y”, därefter ”C”, sedan ”K” – det är nämligen bokstäverna i ordet NYCKELN som bestämmer första bokstaven på de ord som är ”rätt”.
När bokstäverna i ordet är slut, dvs efter sju varv, börjar man om på ordet ”NYCKELN”. Efter ett tag brukar någon lista ut varför vissa bokstäver återkommer efter ett visst antal varv, han eller hon börjar då säga rätt. De övriga får då mer hjälp eftersom alla som säger ”rätt” under ett och samma varv väljer ord som börjar på samma bokstav.

Text:
Åsa Fagerström, journalist

shadow

Läsarnas kalastips

Sago-charader, kvastdans, temakalas, ballonglekar…Bland läsarnas egna barnkalas-tips hittar du idéer och inspiration för en lyckad fest!

Läs mer
shadow

Cykelövningar för barn

Varsågod – här får du sex smarta och roliga cykelövningar som gör ditt barn säkrare på cykeln.

Läs mer